08 mei 2006

Hong Kong


Helemaal ondersteboven van Hong Kong. Smalle straten, hoge buildings, maar binnen zijn alle ruimtes op reuzen berekend. Alles staat hier in het teken van buzinez, buzinez...
Gisteren, mijn eerste dag, begon pas op de middag, maar was wel interessant. Eerst mijn weg leren vinden in de metro (al bij al gemakkelijk, vooral omdat hier in HK Engels nog algemeen gebruikt wordt) en dan naar het History Museum. Chiek opgesteld en uitgelegd, met reconstructies van oude straten, huizen, winkels enz... Voor maar 1 euro kan je erin.
Na de cultuur een beetje window shoppen in dit winkelparadijs, maar toch maar niets gekocht, want dan moet ik er nog een maand mee rondzeulen. Na nog enkele omzwervingen kwam ik aan de haven terecht rond 8 uur 's avonds en daar begon een klank en lichtspel, dat werd gespeeld door de skyline van HK. Vanop de kade klonk muziek een vanuit de gebouwen aan de overkant kwam licht in allerlei kleuren op de klanken van de muziek. Zeer bijzonder!
Voor de eerste keer heb ik op restaurant de stokjes aan de kant moeten leggen, want de -overigens zeer lekkere- krab kreeg ik onmogelijk onder controle. Met vork en mes dus, tot mijn grote schaamte.

Vanmorgen, 8 mei, ontmoette ik al de tourleidster. Piepjong, maar best avontuurlijk. Ze is naar China komen wonen zonder 1 syllabe Chinees te kennen. Dat noem ik nogeens durf hebben!
Vandaag heb ik het wat rustiger aan gedaan; eerst even door het museum van Chinese kunst waar echt magnifieke staaltjes van hun kunst te bewonderen zijn. Ze hadden bijvoorbeeld al bronzen spiegels in 4000 voor Chr. Prachtige ingelegde dozen, kalligrafierollen, allez, noem het maar op.
Na de lunch heb ik een kleine cruise door de haven gemaakt en dat is ook best te doen. Daar zie je pas aan alle kanten hoe de kusten van zowel Hong Kong eiland als Kowloon op het vasteland zijn volgebouwd met de meest bizarre torenblokken.

Voila, dat is het voor HK. Vanavond gaan we met de groep, om kennis te maken, naar een uitzichtpunt 'The peak' en duiken we het nachtleven in. Oei, oei voor morgen, onze eerste dag 'on the road'

2 opmerkingen:

Anoniem zei

He Lin

Dat lijkt een goed begin. Heb je niet teveel last gehad van de brand in Zaventem. Ben nog op zoek geweest naar je vliegtuig maar vond geen vertragingen.

geniet daar maar goed. Ze zijn daar waarschijnlijk wat minder racistisch dan hier bij ons.

Yannick

Anoniem zei

Hallo Linda, Ik kreeg eergisteren als cadeau een levende kreeft "cygal" zonder scharen, maar wel met gevaarlijk bewegende poten en staart. Ik beging mijn eerste kreeftemoord door het dier in een lekker kokende bouillon te gooien. 'Was blij dat het niet meer bewoog. Net een horrorfilm in mijn keuken. Nadien lekker met vingers + saus opgegeten ! Annick & Co